Tulburarea de deficit de atentie si hiperactivitate (ADHD) reprezinta una dintre cele mai frecvente tulburari de neurodezvoltare diagnosticate in copilarie. Desi este adesea observata pentru prima data in copilarie, ADHD este o tulburare cronica ce poate persista si pe parcursul adolescentei si vietii adulte.
ADHD nu este cauzat de o „educatie gresita” sau de o „lipsa de disciplina”, ci este o afectiune complexa, cu baze neurobiologice, in care sunt implicate dezechilibre ale activitatii neurotransmitatorilor din creier, precum dopamina si noradrenalina. Acesti neurotransmitatori joaca un rol esential in procesul de reglare a atentiei, impulsivitatii si comportamentului.
ADHD se caracterizeaza printr-o combinatie de neatentie, hiperactivitate si impulsivitate. Nu toti copiii manifesta aceste simptome in masura egala – unii pot fi predominant neatenti, altii predominant hiperactivi sau impulsivi, iar unii au manifestari combinate. Simptomatologia acestei patologii poate fi grupata in:
1. Neatentie:
2. Hiperactivitate:
3. Impulsivitate:
Este important de stiut ca toti copiii pot avea, din cand in cand, comportamente impulsive sau pot fi distrasi cu usurinta. Diferenta este ca in cazul ADHD aceste comportamente sunt persistente, apar in mai multe contexte (acasa, la scoala si in colectivitate) si interfereaza semnificativ cu functionarea sa zilnica.
Recunoasterea corecta a ADHD presupune observatia atenta si intelegerea contextului comportamentelor. Simptomele trebuie sa fie:
Pentru un parinte, unele semne de alarma pot fi:
ADHD nu se manifesta la fel in cazul tuturor copiilor. In functie de simptomele predominante, specialistii identifica trei tipuri de ADHD, fiecare cu particularitatile proprii. Cunoasterea acestor forme ajuta la intelegerea comportamentului copilului si la alegerea parcursului terapeutic adecvat.
1. ADHD cu predominanta simptomelor de neatentie
Acest tip este mai frecvent intalnit la fete si este caracterizat de:
Acesti copii pot parea „cu capul in nori” si adesea aceste manifestari sunt trecute cu vederea, deoarece nu provoaca tulburari de comportament evidente. Insa, acesti copilasi pot avea dificultati semnificative de adaptare scolara si sociala care, fara un tratament adecvat, se pot agrava odata cu inaintarea in varsta.
2. ADHD cu predominanta simptomelor de hiperactivitate si impulsivitate
Acest tip se manifesta mai frecvent la baieti si este caracterizat de urmatoarele:
Acesti copii pot fi perceputi ca fiind „neastamparati” sau „dificili”, insa e important de retinut faptul ca ei sufera de o tulburare neurobiologica reala ce provoaca acest tip de comportament; actiunile lor nu sunt rezultatul unei lipse de vointa sau educatie. Sustinerea psihologica si emotionala din partea parintilor si profesorilor este esentiala pentru integrarea sociala a copilului, aspect esential pentru o dezvoltare armonioasa.
Desi cauzele exacte ale ADHD nu sunt pe deplin cunoscute, studiile stiintifice au confirmat existenta unor factori de risc ce pot creste semnificativ probabilitatea aparitiei acestei tulburari. ADHD poate debuta ca urmare a unor influente negative asupra dezvoltarii creierului copilului, aparute fie in perioada dezvoltarii intrauterine, fie in timpul nasterii sau chiar in primele luni de viata.
Printre acesti factori de risc se numara:
Diagnosticul de ADHD este un proces complex, care necesita evaluare medicala si psihologica de specialitate. Este important de stiut ca acest diagnostic este stabilit, de regula, dupa varsta de 6–7 ani, deoarece multe dintre comportamentele caracteristice ADHD, precum hiperactivitatea sau dificultatile de concentrare, sunt frecvente si normale in primii ani de viata, mai ales la baieti. La aceasta varsta, comportamentul copilului devine mai stabil, iar asteptarile sociale si scolare sunt mai clare, permitand o evaluare mai corecta in relatie cu indeplinirea acestora.
Pentru ca un copil sa fie diagnosticat cu ADHD, simptomele trebuie sa fie vizibile in mod constant in toate ariile vietii sale: acasa, la gradinita sau scoala, in timpul jocului si in interactiunile cu diverse persoane (colegi, profesori, parinti). Aceste comportamente trebuie sa fie relativ stabile, indiferent de contextul social sau de persoana cu care copilul interactioneaza, inclusiv in prezenta figurilor autoritare.
Diagnosticul este pus de catre medicul specialist in Psihiatrie Pediatrica sau in Neurologie Pediatrica, exclusiv pe baza observatiei clinice si a relatarilor din partea parintilor si cadrelor didactice. Un aspect esential este ca, in prezent, nu exista un test medical (precum analize de sange, markeri biologici sau investigatii imagistice) care sa confirme sau sa infirme cu certitudine prezenta ADHD. Aceasta face ca experienta si rigurozitatea specialistului sa fie cu atat mai importante.
Adesea, inainte de stabilirea diagnosticului medical, copilul este indrumat catre un psiholog clinician, pentru o evaluare neuropsihologica completa, care include:
Scopul acestei evaluari confirmarea sau infirmarea suspiciunii de ADHD si excluderea altor patologii ce se manifesta similar, precum:
Prin urmare, diagnosticul de ADHD presupune o abordare integrate si atenta, care sa ia in considerare intregul context de viata al copilului, istoricul sau de dezvoltare si relationare, dar si eventualele dificultati conexe.
Tratamentul ADHD presupune o abordare pluridisciplinara, care implica colaborarea dintre medic, psiholog si terapeut, dar si implicarea activa a tuturor persoanelor semnificative din viata copilului – parinti, bunici, bone, educatori si profesori.
Este esential de inteles ca nu exista un tratament unic, valabil pentru toti copiii. Interventia se adapteaza in functie de nevoile specifice ale fiecarui copil si poate include:
1. Terapia comportamentala si educationala
2. Psihoterapia individuala
3. Tratamentul medicamentos (atunci cand medicul il indica)
Totusi, terapia medicamentoasa nu este eficienta daca nu se asociaza altor tehnici. Desi poate ameliora vizibil simptomele si poate imbunatati capacitatea de concentrare sau control comportamental, nu invata creierul cum sa functioneze eficient. Un copil care timp de 6–7 ani a fost haotic in gandire si comportament nu va sti, de pe o zi pe alta, cum sa se organizeze sau sa-si gestioneze emotiile, chiar daca este mai calm sub efectul medicatiei.
In acelasi timp, doar terapia psihologica, in lipsa tratamentului medicamentos, poate fi insuficienta in cazurile moderate si severe de boala, deoarece gradul de dezorganizare a functionarii cerebrale face ca receptivitatea copilului la invatare si interventie psihologica sa fie limitata.
De aceea, cea mai eficienta abordare este cea combinata, coordonata de specialisti si sustinuta consecvent de familie si scoala.
Loading...